~PeNajA KuRanG RaSMi~

Friday, June 25, 2010

Pengajaran Buat Sahabat.....

Bpe hari lpas, hp budak jdik counter informasi tentang ekzos motorsikal..
Ape sbb nyer, ade la sorg member budak ni dia sibuk nk kejekan ekzos tp bnyak kerenah lak..
So kat sni sape yg berminat nk kejekan ekzos memasing, bce dan phamkan dlu penerangan yg budak nk kasi ni.. oke??

Pemahaman No 1,
Ekzos original adalah yg terbaik. Paham ta?? Sbb pe??
Dia dah dilengkapi dengan sistem peredam bunyi, dan sekatan2 yg berpatutan tok mengOPTIMUMkan penjimatan minyak. Material yg digunakan pon adalah yg terbaik dan melepasi standard piawaian sedunia..


Pemahaman No 2,
Pemasangan Ekzos racing bukan ikot suka hati anda ye... Sbb pe??


1. Ekzos racing mempunyai tabung yang kosong..
Tabung berfungsi utk memampatkan dan memberi tekanan kpd asap yg dihasilkan oleh enjen.
Kalau enjen da campiang, ekzos racing sesuai digunakan. Tp kne ikot talaan/tuning yg betol.

2. Tuning ekzos merupakan perkara yg serius..
Tabung ekzos merupakan pemampat, kalau tabung terlalu besar, mampatan kurang, malah merosakkan lagi peformance motor bile udara luar masuk dan menyekat laluan udara panas yg kuar dari enjen.


Pemahaman No 3,
Manifold atau laluan udara panas dari enjen sebelum msuk ke tabung ekzos...
Penting nye benda ni sbb, enjen besar hasilkan jumlah asap yg besar... Ble asap da byk, dia perlukan laluan yg cukup bagi ta berhimpit2 dan tersepit...


Untuk perlumbaan DRAG, sume pkai manifold je. Sbb pe? Perlumbaan drag cme skali jalan dan tade selekoh. Tekanan dalam manifold mse pecutan berterusan smpai ke hujung.. Jadi, tade peluang tok udara luar masuk kedalam enjen..



Untuk dalam perlumbaan litar, diorang akan amik kira bpe byak selekoh ade dalam litar. Ble dh kenal pasti mane selekoh, mane jln lurus, diorang akan buat kira2 tok pastikan ekzos sentiasa dalam tekanan walau ta pulas minyak. Jadi ble minyak dipulas, motor secara sendiri dapat memecut tanpa sebarang masalah.



Untuk penggunaan harian, budak rekmenkan ekzos original yang dimodifikasi.
Pe yg nk di modifikasi ialah sarang dlm tabung ekzos dan manifold..


Manifold ekzos original kecik, ta sesuai tok mesin2 yg da modi.. So, tuka kasi besa sket..
Then tabung, potong sarang n buang 2 ke 3 sekatan.. Jgn buang abes.. Sbb ape, cre ni akan kekalkan tekanan dalam tabung... Ekzos lawas ta menjamin kelajuan.... Ade paham kan?? 


Paling penting.... Ta jdik mcm ni..... Peace!

No comments: